
Rønne Theater var tirsdag aften rammen om forestillingen Kong Lear – en turneforestilling fra Folketeateret – i regi af Teaterforeningen Bornholm. Den efterhånden snart 82-årige, folkekære skuespiller Waage Sandø fejrer 60-års skuespillerjubilæum med Shakespeares store tragedierolle Kong Lear. Forestillingen spiller på turne rundt i landet og på Folketeateret frem til 14. marts.
Waage Sandø leverer i forestillingen en pragtpræstation. Det er til at blive helt stakåndet af at tænke på, hvor vildt mange replikker, som findes i hovedrollen. Og ikke nok med det. Waage Sandø mestrer hele repertoiret: Hovmod, forfængelighed, vrede, skuffelse, raseri, vanvid og sorg. Han kommer velspillet gennem det hele.
Dybt imponerende! Forleden skrev en anmelder, at Waage Sandø ”leverer kongespil” – i rollen som Kong Lear. ”Han er mageløs som den forfængelige konge, der for sent indser sin egen dårskab og går til grunde i vanviddet”, hed det i anmeldelsen. Og sådan var det også på Rønne Theater tirsdag aften.
Også de øvrige medvirkende: Marie Boda, Martin Elung-Jensen, Brian Hjulmann, Sidsel Siem Koch, Sara Hjort Ditlevsen og Mathias Flint, leverede overbevisende præstationer – som samlet gav en helstøbt forestilling. Godt et par hundrede mennesker oplevede Kong Lear i Rønne Theater. En forestilling på 140 minutter med pause.
Kongen er blevet en ældre mand, magtfuld men også naiv. I tillid til sine døtres godhed træffer han en forkert beslutning og falder fra magtens tinde uden at forstå, hvad der ramte ham. Kong Lear er fortællingen om fædre, børn, svigt og magtbegær. Det er instruktør Vibeke Wrede og Waage Sandø, som sammen har bearbejdet tragedien, hvor tabet af familien og forstanden er i centrum for den rørende historie om kærlighed, der tåler alt.

Når en turneforestilling fra Folketeateret sendes ud i landet, er det med store lastbiler. For at få alt nødvendigt udstyr med. De fyldte meget i Theaterstræde i Rønne.