Update Bornholm

Tejn Borgerforening: Ældre og børne-familier til gammeldags juletræsfest

Juletræs fest tejn

Tekst og foto: Bjarne H. Kirkegaard.

Tejn Borgerforening samlede traditionen tro både store og små til gammeldags juletræsfest 4. juledag. Stedet var Kildebakken, i skoles festsal.

Her var dækket op til 100 mennesker – og det passede rigtig fint, så næsten alle stole kom i brug.

Men det var ikke hele tiden, at stolene var i brug. Jo, mens formanden for borgerforeningen, Britta Hansen, bød velkommen – og under de tre første advents- og julesange, sad alle ved bordene. Det var ”Der er noget i luften”, ”Julen har bragt velsignet bud” og ”Højt fra træets grønne top”. Hans Askov spillede på klaveret og sang for – og han var i super godt julehumør.

Men så kom de allerfleste op fra stolene og gik omkring juletræet. Her var også ganske mange glade smil omkring træet. Her blev blandt andet sunget ”Et barn er født i Betlehem”, ”Så går vi rundt om en enebærbusk”, ”Jeg gik mig over sø og land”, ”Ræven rask over isen” og ”Åh, buggi-vuggi-vuggi”.

På bordene lå klementiner – kaffekanderne og tekanderne blev båret ind, af en masse gode folk fra borgerforeningens frivillige netværk. Mange havde været i gang med at bage, lægge lagkager sammen og smøre boller. Der blev disket op med masser af forskellige kager – som var det et kagebord på Fru Petersens Cafe i Østermarie – eller hos ”Det levende køkken” i Østermarie.

Her var stort set noget for en hver smag – undtagen for den dårlige. ”Det her er godt”, lød det hist og her ved kaffebordene, hvor der blev snakket en hel masse – og hvor alle nød både hinandens selskab, kaffen og kagerne.

Efter kaffen fortsatte programmet med flere sange og lege, blandt andet stoleleg, som Britta Hansen fortæller er en tradition. Og jo, så kom julemanden. Og han havde poser med gode sager i til børnene.

Efter to og en halv time var deltagerne både glade, trætte og mætte. Så jo, det blev en god og gedigen gammeldags juletræsfest i borgerforeningen i Tejn.