Update Bornholm

Slut efter 400 år: Postnord dropper omdeling af breve

Af Torben Kofod Ager – pressefoto: Henrik Petit

En æra på over 400 år med statslig postomdeling i Danmark er slut. Ifølge oplysninger fra TV 2 News har PostNord at trukket sig fra brevmarkedet og vil i stedet fokusere udelukkende på pakkelevering.

PostNord vil fortsat levere breve i Danmark indtil 30. december 2025.
Derefter vil forsendelse af breve skulle ske via andre distributører.

I løbet af anden halvdel af 2025 begynder PostNord at fjerne de 1.500 røde postkasser, der er placeret rundt om i landet.

1.500 medarbejdere står til at mister deres job, mens 700 får mulighed for at fortsætte i nye stillinger inden for virksomheden.

Indførelsen af den nye postlov for et år siden har forværret situationen yderligere, da den fjernede både befordringspligten og det statslige tilskud. Samtidig har den øgede digitalisering ført til en markant nedgang i brevmængden.

Pressefoto: Henrik Petit

PostNords regnskab for fjerde kvartal sidste år viste et fald på 44 procent i antallet af breve sammenlignet med året før. I regnskabet fremhæves det, at digitaliseringen og den nye postlov har accelereret tilbagegangen i brevposten.

Som følge heraf har PostNord foretaget en nedskrivning i millionklassen på brevforretningen. Ifølge TV 2 News vil beslutningen resultere i et betydeligt antal afskedigelser i virksomheden.

TV2 dækker sagen, følg med HER